• Imprimeix

La gestió col·laborativa del servei de l’aigua: de la manca d’informació a la presa de consciència

El passat 30 de novembre es va celebrar la jornada «Aigua i ciutadania: Gestió pública i recuperació de béns», organitzada per la Universitat de Girona a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials del Campus de Montilivi. La sessió va permetre la presentació d’una recerca realitzada amb el suport de la Secretaria de Transparència i Govern Obert, i que posa de manifest el desconeixement que encara existeix sobre com gestionar el servei de l’aigua d’una manera més democràtica

20/12/2017 12:12
gestioaigua_sessiorecerca

La sessió, oberta al públic en general, tenia per objectiu donar a conèixer la situació actual en relació amb la gestió urbana dels serveis de l’aigua estudiant diferents aspectes de la qüestió.

En primer terme, es va plantejar la definició de l’accés a l’aigua com a dret fonamental davant la consideració d’aquesta com una mercaderia, però també com recuperar la gestió de l'aigua i la relació amb l’àmbit polític i social, la identificació dels instruments disponibles i els problemes pràctics als quals s’han hagut d’enfrontar algunes de les experiències de remunicipalització del servei de l’aigua. Algunes d'aquestes experiències han tingut lloc, per exemple, a l’Ajuntament de Terrassa o el de Barcelona.

Durant la jornada, i en el moment d’abordar la gestió urbana de l’aigua, la investigadora Annaïs Varo (UdG) va presentar els resultats de la recerca «Aproximació a la gestió col·laborativa en l’àmbit urbà de recursos essencials: el cas del servei d’aigua», recerca finançada a través de la convocatòria gestionada per la Secretaria de Transparència i Govern Obert d'ajuts a projectes de recerca sobre la qualitat democràtica (DEMOC 2015).

La principal conclusió de la jornada, d'acord amb les intervencions i el debat posterior, és que l’element clau per a garantir la prestació és fer efectiu el govern per part dels poders públics, que han de conèixer-lo i controlar-lo, al marge de la gestió directa o indirecta del servei. Aquest govern és un requisit essencial per a poder fer efectiva una gestió participativa de l’aigua per part de la ciutadania. En canvi, en l'actualitat es fa molt difícil, sobretot a escala local, que els poders públics tinguin coneixement i sobretot controlin com es fa la prestació.